Goed buikspieren trainen: moeilijker dan het lijkt

buikspieren trainen

Een heuse sixpack of een keurig ogende strakke buik. Als je dit hebt, dan is dat het bewijs van gezonde, goed getrainde en sterke buikspieren. Het ziet er bovendien goed uit natuurlijk. Maar om je buikspieren zo te krijgen is nog niet zo makkelijk. Belangrijk is daarvoor dat je vetpercentage in ieder geval niet te hoog is. Een gevarieerd en gezond eetpatroon is dus cruciaal. Verder moet je je buikspieren ook regelmatig trainen, uiteraard. Maar dit moet wel op de juiste manier gebeuren. Zo is het relevant al je buikspieren te oefenen, dus zowel die aan de bovenkant, onderkant als die aan de zijkanten. Laatstgenoemde worden juist vaak vergeten. Buikspieren kun je thuis trainen, maar ook in de sportschool.

buikspieren trainen

In de sportschool

Je buikspieren trainen kan natuurlijk bij uitstek in een goede sportschool. Hier hebben ze normaal gesproken onder meer buikspierbanken staan waarmee je kunt oefenen. Pluspunt daarvan is dat je hiermee comfortabel oefent en veel minder snel een verkeerde houding aanneemt. Verder hebben de meeste sportscholen fitnesstoestellen staan die er speciaal voor gemaakt zijn de buikspieren te oefenen. Deze zijn vooral handig als je meer of minder gewicht wenst weg te drukken. Kies voor meer gewicht voor pure krachttraining en ga voor minder gewicht om juist meer je uithoudingsvermogen te trainen. Voordeel van oefenen in een goede sportschool is bovendien dat er meestal fitnesscoaches rondlopen. Zo’n coach kan je uitstekend adviseren en misschien corrigeren in je oefeningen, mocht dat nodig zijn.

buikspieren trainen

Thuis

Als je genoeg kennis van zaken hebt, dan kun je je buikspieren ook uitstekend thuis trainen. Een toestel is niet per se nodig, want bij buikspieroefeningen is het heel normaal (en zelfs natuurlijk) om je eigen lichaamsgewicht te gebruiken. Let er dan alleen wel op dat je weliswaar met regelmaat oefent, maar ook je buik genoeg rust geeft, zodat de spieren kunnen rusten en groeien.